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(1982). Abstracts of Outstanding Papers Published in Psychoanalytical Journals 1979–1980. Int. R. Psycho-Anal., 9:231-240.
Psychoanalytic Electronic Publishing: Abstracts of Outstanding Papers Published in Psychoanalytical Journals 1979–1980

(1982). International Review of Psycho-Analysis, 9:231-240

Abstracts of Outstanding Papers Published in Psychoanalytical Journals 1979–1980

REVISTA BRASILEIRA DE PSICANÁLISE

1. Inaura Carneiro Leao (1978) Volume 12: 483

REFLECTIONS ON THE FEELING OF DEPERSONALIZATION

The author starts her paper by focusing on the diversity of the psychoanalytic concepts related to depersonalization.

Supported by her clinical observations and based on Winnicott's and Mahler's studies on the earliest phases of the child's development and on R. & L. Grinberg's recent contribution to the study of identity and change, the author suggests that depersonalization is a disturbance of the sense of identity, which can be accompanied by loss of the sense of reality of the people around and in the external world (Derealization).

Drawing on the contributions of Winnicott, Mahler and Jacobson, she studies the aetiopathogeny of depersonalization and defends the idea that 'the nature of the process and mechanisms that lead to depersonalization is essentially the same in neurotic, psychotic and normal individuals'.

She assumes that 'the most serious disturbances that occur in the mother-baby relationship during the first stage of development are responsible for the states of depersonalization later on, states which could be called chronic or persistent'. Less severe states bring about regression of a temporary nature of transitory states of depersonalization that appear during existential crisis and that even normal people may present.

The author points out that the change may affect the sense of identity of the bodily or mental ego—a factor that she considers as 'the main factor that unleashes' the feeling of depersonalization.

After describing in detail a clinical case, the author arrives at the following conclusions:

1. Depersonalization is a mental state characterized by the feeling of partial or total loss of identity that may be accompanied by the loss of the sense of reality of people around and of the external world.

2. The state of depersonalization may be temporary or persistent, depending on the degree of disturbance in ego integration at the baby's earliest stage of development.

3. The nature of the process that leads to depersonalization is basically the same in neurotic, psychotic and normal people.

4. The unleashing factor of depersonalization is change —a factor that disturbs the sense of identity of the bodily or mental ego, or even both, interfering with the links of spatial, temporal and social integration of the personality, on the continuous interrelation of which depends the attainment of the sense of identity (Grinberg).

5. Depersonalization may work as a powerful defence against the earliest anxieties—'The unthinkable anxieties' described by Winnicott—as well as against confusional anxiety.

RÉFLEXIONS SUR LE SENTIMENT DE DÉPERSONNALISATION

L'auteur commence son travail en se centrant sur la diversité des concepts psychanalytiques qui se rapportent à la dépersonnalisation.

S'appuyant sur sa propre observation clinique et se basant sur les études de Winnicott et de Mahler à propos des stades premiers du développement de l'enfant ainsi que sur la contribution récente de Grinberg à l'étude de l'identité et du changement, l'auteur suggère que la dépersonnalisation est un trouble du sens de l'identité, lequel peut s'accompagner de la perte du sens de la réalité des personnes qui nous entourent et du monde extérieur (Déréalisation).

A partir des contributions de Winnicott, Mahler et Jacobson, l'auteur étudie l'étiopathogénie de la dépersonnalisation et pose l'idée que 'la nature des processus et des mécanismes qui conduisent à la dépersonnalisation est essentillement la même chez les individus normaxu que chez les névrotiques et les psychotiques'.

Elle admet que 'les troubles les plus sérieux qui se produisent dans la relation mère-bébé au cours du stade premier du développement portent la responsabilité des états de dépersonnalisation qui se présentent ultérieurement et que l'on peut qualifier comme chroniques ou persistants' et que 'des troubles moins graves entrainent des régressions de nature temporaire, ou des états transitoires de dépersonnalisation,

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(These abstracts are collected by the International Psychoanalytical Association from the editors of the psychoanalytical journals of the world, who send in a selection of those they consider to be the three most interesting papers published by them each year. We are publishing the complete abstracts, as space permits, in the interests of psychoanalytical communication and research. Feed back, particularly as to whether this feature has proved useful, will be gratefully received. Ed.)

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qui se présentent à l'occasion des crises existentielles, pouvant même toucher les individus normaux'.

L'auteur signale que le changement peut affecter le sens de l'identité du Moi corporel ou mental, phénomène qu'elle considère comme étant 'le principal facteur donnant libre cours' au sentiment de dépersonnalisation.

Aprés avoir décrit en détail un cas clinique, l'auteur arrive aux conclusions suivantes:

1. La dépersonnalisation est un état mental qui se caractérise par le sentiment de la perte partielle ou totale de l'identité et qui peut s'accompagner de la perte du sentiment de la réalité d'autrui et de celle du milieu environant.

2. Les états de dépersonnalisation peuvent être transitoires ou permanents, en fonction du degré atteint par le trouble dans l'intégration du Moi au stade premier du développement.

3. La nature du processus conduisant à la dépersonnalisation est pratiquement la même aussi bien chez les indivdus névrotiques ou psychotiques que chez les individus normaux.

4. Le facteur entraîneur de la dépersonnalisation est le changement, facteur qui trouble le sens de l'identité du Moi corporel ou mental—ou même des deux—en interférant avec les liens de l'intégration spaciale, temporelle et sociale de la personnalité, dans leur interrelation continue dont dépend l'acquisition du sens de l'identité (Grinberg).

5. La dépersonnalisation peut agir comme une défense puissante contre les angoisses primitives—les 'angoisses impensables' décrites par Winnicott—ainsi que contre l'angoisse de confusion.

BERLEGUNGEN BER DAS GEFHL DER ENTPERSÖNLICHUNG

Die Verfasserin beginnt ihren Artikel, indem sie sich mit der Vielfaltigkeit der psychoanalytischen Begriffe befasst, die mit der Entpersönlichung verbunden sind.

Mit Bezug auf ihre klinischen Beobachtungen und gestützt auf Winnicotts und Mahlers Studien über die frühesten Phasen der Kinderentwicklung wie auch auf Grinberg & Grinbergs kürzlichen Beitrag zum Studium der Identität und der Veräderung, schlägt die Autorin vor, dass es sich bei der Entpersönlichung um eine Störung des Identitätsgefühls handelt, was von einem Verlust des Realitätsgefühls in Bezug auf die Mitmenschen und die Umwelt begleitet sein kann (Entrealisierung).

Mit Bezug auf die Beiträge von Winnicott, Mahler und Jacobson studiert sie den pathogenen Ursprung der Entpersönlichung und verteidigt die Idee, dass 'die Natur des Prozesses und der Mechanismen, die zu einer Entpersönlichung führen, grundlegend dieselben sind wie in neurotischen, psychotischen und normalen Individuen'.

Sie nimmt an, dass 'die schwersten Störungen, die sich in der Mutter-Kleinkind Beziehung während des ersten Stadiums der Entwicklung ereignen, für die späteren Zustände der Entpersönlichung verantwortlich sind, Zustände, die als chronisch beharrlich bezeichnet werden könnten'. Weniger schwere Zustände führen zu einer Regression, die vorübergehender Natur ist oder zu vorübergehenden Zuständen der Entpersönlichung, die während existentiellen Krisen zum Vorschein treten und selbst in normalen Leuten vorhanden sein können.

Die Autorin weist darauf hin, dass die Veränderung das Identitätsgefühl sowohl des körperlichen als auch des psychischen Ichs beeinträchtigen kann–ein Faktor, den sie als 'den wichtigsten Faktor' ansieht, der das Gefühl der Entpersönlichung 'zum Durchbruch bringt'.

Nach einer detaillierten beschreibung eines klinischen Falles kommt die Autorin zu den folgenden Schlussfolgerungen:

1. Die Entpersönlichung ist ein psychischer Zustand, der sich durch das Gefühl eines teilweisen oder vollkommenen Verlustes der Identität kennzeichnet und der von einem Verlust des Realitätsgefühls in Bezug auf Mitmenschen und die Umwelt begleitet sein kann.

2. Der Zustand der Entpersönlichung kann temporär oder andauernd sein, je nach dem Grad der Störung der Ichintegration im frühesten Entwicklungsstadium des Kleinkindes.

3. Die Natur des Prozesses, der zur Entpersönlichung führt, ist grundsätzlich dieselbe bei neutotischen, psychotischen und normalen Menschen.

4. Der auslösende Faktor bei der Entpersönlichung ist Veränderung —ein Faktor, der das Identitätsgefühl des körperlichen oder seelischen Ichs oder auch beider stört und damit die Zusammenhänge der räumlichen, zeitlichen und sozialen Integration der Persönlichkeit beeinträchtigt, auf deren anhaltender Verbindung die Errungenschaft des Identitätsgefühls beruht.

5. Die Entpersönlichung kann als eine machtvolle Abwehr gegen die frühesten Ängste wirken—die von Winnicott beschriebenen 'undenkbaren Ängste'—wie auch gegen verwirrende Ängste.

CONSIDERACIONES SOBRE EL SENTIMIENTO DE DESPERSONALIZACION

El autor comienza su trabajo centrándose en la diversidad de conceptos psicoanalíticos relacionados con la despersonalización.

Apoyándose en su observación clínica y basándose en los estudios de Winnicott y de Mahler sobre las fases iniciales del desarollo del niño, así como en la reciente contributión de Grinberg al estudio de la identidad y del cambio, el autor sugiere que la despersonalización es una perturbación del sentido de identidad, el cual puede acompañarse de la pérdida del sentido de realidad de las personas que nos rodean y del mundo exterior (Desrealización).

Partiendo de las contribuciones de Winnicott, Mahler y Jacobson, estudia la etiopatogenia de la despersonalización y postula la idea de que 'la naturaleza de los procesos y mecanismos que conducen a la despersonalización es esencialmente la misma en los individuos normales, en los neuróticos y en los psicóticos'.

Da por sentado que 'los desórdenes mas serios que se producen en la relación madre-bebé durante el primer estadio del desarrollo, son responsables de los estados de despersonalización que aparecen más tarde y que pueden calificarse de crónicos o persistentes' y que 'las perturbaciones de menor gravedad acarrean regresiones de naturaleza temporal o estados transitorios de despersonalización que se presentan en el curso de crisis de la existencia y que pueden afectar incluso a individuos normales'.

El autor señala que el cambio puede afectar el sentido de identidad del Yo corporal o mental, factor éste que considera como 'principal factor desencadenante' del sentimiento de despersonalización.

Trás describir en detalle un caso clínico, el autor llega a las conclusiones siguientes:

1. La despersonalización es un estado mental caracterizado por el sentimiento de la pérdida parcial o total de la identidad y puede acompañarse de la péridida del sentimiento de realidad de los demás y del medio ambiente.

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2. Los estados de despersonalización pueden ser transitorios o persistentes, dependiendo del grado de perturbacion producida en la integración del Yo en el estadio primario del desarrollo.

3. La naturaleza del proceso que conduce a la despersonalización es básicamente la misma en los individuos neuróticos, psicóticos, y normales.

4. El factor desencadenante de la despersonalización es el cambio, factor que perturba el sentido de identidad del Yo corporal o mental, o ambos incluso, interfiriendo con los vínculos de la integración espacial, temporal y so cial de la personalidad, de cuya interrelación continua depende la adquisición del sentido de identidad (Grinberg).

5. La despersonalización puede operar como potente defensa contra las ansiedades primitivas—las 'angustias impensables' descritas por Winnicott—así como también contra la ansiedad de confusión.

2. Paulo Dias Correa (1978) Volume 12: 181

AFFECTS AND THE ANALYTIC SITUATION, THEORETICAL, TECHNICAL AND CLINICAL ASPECTS

In the Prologue it is foreseen how, in the analytic situation, the analytic 'holding' favours the patient reenacting, in the transference analysis, the countless manifestations of the basic anxieties and defences in the early relationship with the breast and mother; and with the father and siblings too.

In the Dialogue special statements are selected (from early authors up to recent ones) who, starting from the Project, regarded the affects as a quantity of psychic energy ready to be discharged according to the relationship with the objects, mainly as communication of the self with the objects. On the basis of those relations of objects the psychical agencies are structured and qualified the (positive and negative) feelings. The selection of quotations always converge towards Klein's ideas: the early pre-oedipal stages of sadism at its height (oral, anal, urethral, muscular) from which stem the affect of anxiety and the normal or massive projective identification defences. These come before repression, that is peculiar to the genital oedipal expressions and sequent to the decline of anal sadism. The oedipal expressions are coeval to love, though they are still ambivalent. Such clinical-theoretical conclusions of Klein's are drawn and presented in a summary chiefly of her case 'Dick'.

In the Epilogue, through a syncopated description of mental development of imaginary synopsis is made to present the grievous adventure of the acknowledgement by the self of the loss of omnipotence and oceanity, in separation-individuation, enhancing the unlikely existence of the well-known phenomenon of regression.

LES AFFECTS DANS LA SITUATION ANALYTIQUE: ASPECTS THÉORIQUES, TECHNIQUES ET CLINIQUES

Dans le Prologue on entrevoit comment, dans la situation analytique, la 'prise' de l'analyse facilite le patient d'éprouver à nouveau les innombrables manifestations des angoisses et défenses de base, vécues dans la relation initielle entretenue avec le sein et la mère, avec le père et avec les frères.

Dans le Dialogue, une série de déclarations spéciales ont été choisies—allant des auteurs les plus récents jusqu'aux plus anciens—qui, partant du Project, ont vu dans les affects une quantité d'énergie prête à être émise en fonction des relations d'objet qui s'établissent, particulièrement comme communication du Moi avec les objets. Sur la base de ces relations d'objet, les instances psychiques prennent forme structurale et les sentiments apparaissent qualifiés (aussi bien négatifs que positifs). Les choix des citations convergent toujours en direction des idées de Klein: stades pré-oedipiens du sadisme au plus haut degré (oral, anal, urétrale, musculaire) générateurs d'affects d'angoisse et des défenses normales ou massives d'identification projective. Elles apparaissent avant la répression propre aux expressions oedipiques et celles qui suivent le déclin du sadisme anal. Les expressions oedipiques se situent en ligne avec l'amour, même si elles sont encore ambivalentes. Ces conclusions clinico-théoriques de Klein sont établies et présentées principalement dans un résumé de son cas 'Dick'.

Dans l'Epilogue, à travers la description syncopé du développement mental on procède à tracer un tableau synoptique pour présenter de douloureuse aventure de la reconnaissance par le Moi de la perte de la toute-puissance et de l'étendue dans la séparation-individuation, accentuant ainsi l'existence difficile du bien connu phénomène de la régression.

AFFEKTE UND DIE ANALYTISCHE SITUATION: THEORETISCHE, TECHNISCHE UND KLINISCHE ASPEKTE

Im Prolog wird vorausgesehen, wie das analytische 'Halten' in der analytischen Situation den Patienten dazu ermuntert, in der bertragungsanalyse die zahllosen Ausdrucksweisen der grundlegenden Ängste und Abwehren in der Beziehung zur Brust und zur Mutter wieder zu inszenieren, wie auch die Beziehungen zum Vater und zu den Geschwistern.

Im Dialog werden bestimmte Zitate ausgewählt (sowohl von derzeitigen wie auch von früheren Autoren), die, beginnend mit dem Projekt, Affekte als eine Quantität an psychischer Energie ansahen, die je nach der Beziehung zu den Objekten zur Abfuhr bereit war, hauptsäachlich im Sinne einer Kommunikation des Selbst mit den Objekten. Auf der Basis dieser Objektbeziehungen strukturieren und qualifizieren die psychischen Instanzen die (positiven und negativen) Gefühle. Die Auswahl der Zitate führt jeweils zu Kleins Ideen hin: die frühen, vorödipalen Stadien des Sadismus auf seinem Höhepunkt (oral, anal, urethral, muskulär), denen der Affekt der Angest entstammt wie auch die normalen und massiven Abwehren der projektiven Identifikation. Diese stellen sich vor der Verdrängung ein, die für genital ödipale ausdrucksweisen typisch ist und dem Zerfall des analen Sadismus nachfolgt. Die ödipalen Ausdrucksformen stellen sich gleichzeitig mit denen der Liebe ein, wenn sie auch noch immer ambivalent sind. Solch klinisch-theoretische Schlussfolgerungen Kleins werden hauptsächlich auf Grund einer Zusammenfassung ihres Falles von 'Dick' gezogen und vorgetragen.

Im Epilog wird auf Grund einer synkopierten Beschreibung psychischer Entwicklung eine imaginäre Synopsis vorgetragen, die das schmerzliche Abenteuer der Anerkennung durch das Selbst des Verlustes der Omnipotenz und des ozeanischen Gefühls in der Trennung-Individuation beinhaltet und die unwahrscheinliche Existenz des wohlbekanneten Phänomens der Regression erhöht.

LOS AFECTOS EN LA SITUACION ANALITICA: ASPECTOS TEORICAS, TECHNICOS Y CLINICOS

En el Prólogue se entreve cómo, en la situación analítica, el 'agarre' del análise facilita que el paciente vuelva a

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experimentar, en la transferencia del análisis, las innumerables manifestaciones de las ansiedades y defensas básicas vividas en la relación inicial con el seno y la madre, asi como también con el padre y los hermanos.

En el Diálogo se seleccionan una serie de declaraciones especiales de autores—desde los más recientes a los más antiguos—quienes, partiendo del Proyecto, han visto en los afectos una cantidad de energía psíquica lista para ser emitida en función de las relaciones de objeto que se establecen, principalmente como comunicación del Yo con los objectos. Sobre la base de dichas relaciones de objeto se estructuran las instancias psíquicas y se califican los sentimientos (tanto negativos como positivos). Las citas seleccionadas convergen siempre en dirección de las ideas de Klein: estadios pre-edípicos del sadismo en su más alto grado (oral, anal, uretral, muscular) generadores de afectos de ansiedad y de defensas normales o masivas de identificación proyectiva. Estas aparecen antes de la represión peculiar de las expresiones edípicas y de las subsiguientes al decaimento del sadismo anal. Las expresiones edípicas se sitúan en línea con el amor, aunque sean todavia ambivalentes. Estas conclusiones clinicoteóricas de Klein se establecen y aparecen presentadas principalmente en un resumen de su caso 'Dick'.

En el Epílogo, a través de la descripción sincopada del desarrollo mental, se hace una sinopsis imaginaria para presentar la penosa aventura del reconocimiento por el Yo de la pérdida de la omnipotencia y de la oceanidad en la separación-individuación, acentuando de esta manera la difícil existencia del bien conocido fenómeno de la regresión.

3. Bernardo Blay Neto (1979) Volume 13: 57

A CONTRIBUTION TO THE STUDY OF INTERPRETATION IN PSYCHOANALYSIS

The author points out some aspects of psychoanalytical interpretation:

1. The lapse of time that occurs between the moment in which the analyst selects material for the interpretation and the moment in which the interpretation is given.

2. The factors that are responsible for the selection of clinical material that make an interpretation possible.

He studies here the hypothesis that an interpretation does not deal with what occurs at the moment, but with what has already occurred.

The author considers that an interpretation is only possible after a parental loss of contact between the analyst and analysand, and also a loss of identity that will enable the analyst to assume, for a fraction of time, the patient's identity.

The analytical evolution is possible when the therapist shows a disposition to endure the pain that the task of interpreting causes.

UNE CONTRIBUTION À L'ÉTUDE DE L'INTERPRÉTATION DANS LA PSYCHANALYSE

L'auteur signale quelques aspects de l'interprétation psychanalytique:

1. Le laps de temps qui s'école entre le moment où l'analyste choisit le matériel pour l'interprétation et le moment où l'interprétation est faite.

2. Les facteurs à la base de la sélection du matériel clinique qui rendent possible l'interprétation.

Il étudie ici l'hypothèse selon laquelle l'interprétation ne tient pas compte de ce qui se passe au moment même, mais de ce qui s'est déjà passé.

L'auteur est d'avis que l'interprétation n'est possible qu'après une perte partielle du contact entre l'analyste et l'analysant et une perte de l'identité, permettant ainsi à l'analyste d'assumer pendant une fraction de temps, l'identité du patient.

L'évolution analytique est rendue possible lorsque le thérapeute fait preuve de sa disposition à endurer la souffrance que la tâche interprétative comporte.

EIN BEITRAG ZUM STUDIUM DER DEUTUNG IN DER PSYCHOANALYSE

Der Autor weist auf einige Aspekte der psychoanalytischen Deutung hin:

1. Das Zeitintervall, das sich zwischen dem Moment einschiebt, an welchem der Analytiker Material für die Deutung auswählt und dem Moment, in dem die Deutung gegeben wird.

2. Die Faktoren, die für die Auswahl des klinischen Materials verantwortlich sind und die eine Deutung möglich machen.

Er untersucht hierbei die Hypothese, dass sich eine Deutung nicht mit dem befasst, was sich in jenem Moment ereignet, sondern mit etwas, was bereits geschehen ist.

Der Verfasser ist der Ansicht, dass eine Deutung erst nach einem elterlichen Kontaktverlust zwischen Analytiker und Analysand möglich ist, wie auch einem Verlust der Identität, der es dem Analytiker erlaubt, für eine kurze Zeitspanne die Identität des Patienten anzunehmen.

Die analytische Evolution wird ermöglicht, wenn der Therapeut eine Willigkeit aufzeigt, den Schmerz zu ertragen, den die Aufgabe des Deutens verursacht.

UNA CONTRIBUCIÓN AL ESTUDIO DE LA INTERPRETACIÓN EN EL PSICOANÁLISIS

El autor señala algunos aspectos de la interpretación psicoanalítica:

1. El lapso de tiempo que acontece entre el momento en que el analista selecciona material para la interpretación y el momento en que se proporciona la interpretación.

2. Los factores responsables de la selección del material clínico que posibilitan la interpretación.

Estudia aquí la hipótesis según la cual la interpretación no se enfrenta con lo que ocurre en el momento sino con aquello que ya ha ocurrido.

El autor considera que la interpretación sólo es posible previa pérdida parcial del contacto entre el analista y el analizando, y de la pérdida de la identidad que permita al analista asumir, durante una fracción de tiempo, la identidad del paciente.

La evolución analítica es posible cuando el terapeuta da muestras de su disposición para soportar el sufrimiento que la tarea interpretativa acarrea.

REVISTA CHILENA DE PSICOANALISIS

1. Erika Guzman

REFLECTIONS ON OBSERVATIONS OF THE EARLY RELATIONSHIP BETWEEN A MOTHER AND HER BABY

The method of the observations which are the basis of this paper is the same that Mrs Esther Bick introduced in 1948 in

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the Tavistock Clinic in London and has been incorporated since 1960 in the Training Programme of the Institute of Psycho-Analysis.

It is a striking experience to see the very young baby's need for a strong affective link with his mother, as the first external object, and how the mother responds consciously and unconsciously with equal intensity. This tie between both shows interactions as well as the development of relations in which profound anxiety but also irreplaceable satisfactions and growth appear. In the beginning of the observations a moderate, sub-clinical, 'post-delivery' depression in the mother is quite evident, to which the baby reacts. Its conduct reveals sudden changes between a great passivity, a kind of lethargy, and the appearance of unexpectedly vigorous, perhaps greedy, impulses, when it receives its food. After the ending of the maternal depression, a relationship between mother and baby develops in which one can recognize a growing capacity of a mutual giving and receiving. A series of observations shows that the baby takes in or 'introjects' what his mother offers him as something very good, giving her at the same time satisfaction and security in herself. This is considered to be the beginning of the formation of the 'good internal' object, seen 'in statu nascendi' and the basis of the creation and organization of the 'internal' world of 'psychic reality' or 'psychic space'. A description of the processes of 'introjection' is given and how the baby expresses if it has taken in something 'good' or something 'bad' and 'disintegrating', frequently destined only for evacuation. Fluctuations between good and bad incorporations become especially observable when the baby reaches the age in which it begins to recognize his mother as a 'whole' object, a 'person' maintaining other relationship beside the one with the baby. It has now to face the problems of 'separability', 'absence' and 'fear of loss' capable of provoking intense feelings of frustration with persecutory anxiety. In other words, the specific problematic of this phase of its development appears, and observation shows that the baby finds the 'good object' only with evident difficulties, although it receives adequate maternal help. The baby's efforts and struggles to achieve a growing tolerance of the disillusionments inherent to this task are striking. Freud calls it 'the great cultural achievement of the child', when it accepts the going away and absence of his mother without protest. Finally emphasis is laid on the great importance which the strengthening of the good object has for normal 'ego-formation' and the beginning capacity of thinking.

QUELQUES REFLEXIONS SUR OBSERVATIONS DU RAPPORT PRIMAIRE MERE-BEBE

La méthode des observations qui se trouvent à la base du présent travail est la même que celle introduite par Mme Ester Bick dans la clinique Tavistock de Londres, et qui fut ensuite incorporée à partir de 1960 dans le Programme de Formation de l'Institute de Psychanalyse.

C'est une expérience frappante d'observer le besoin du tout petit bébé pour un lien affectif étroit avec sa mère en tant que premier objet externe, et comment la mère y répond consciemment et inconsciemment avec la même intensité. Ce lien entre eux montre des interactions et un développement des relations, dans lesquelles apparaissent non seulement un profond sentiment d'angoisse mais aussi des satisfactions irremplaçables et la croîssance. Au début des observations, une dépression 'post-accouchement' de nature modérée et sous-clinique est apparue tout évidemment, dépression à laquelle le bébé réagit. Son comportement révèle des changements soudains allant d'une grande passivité, genre de léthargie, à l'apparition d'impulsions inespérées, avides pourrait-on dire, lorsqu'il reçoit sa nourriture. Une fois la dépression terminée, s'établit entre la mère et le bébé une relation dans laquelle on peut constater une capacité grandissante mutuelle à donner et à recevoir. Une série d'observations montrent que le bébé assimile ou 'introjecte' ce que sa mère lui offre, comme étant quelque chose de trés bon, ce qui en même temps la satisfait et la rassure en elle-même. Ceci est considéré comme étant le début de la formation de 'bons objets internes' vus 'in statu nascendi', et aussi la base pour la création et l'organisation du monde 'interne' et celui de la 'réalité psychique' ou 'espace psychique'. Une description des processus de 'l'introjection' y est donnée ainsi que la manière dont le bébé montre s'il a pris quelque chose de 'bon' ou quelque chose de 'mauvais' et 'désintégrateur' destiné seulement à être évacué. Les fluctuations entre incorporations bonnes et mauvaises deviennent particulièrement observables lorsque le bébé atteint l'âge auquel il commence à reconnaitre dans sa mère un objet 'entier', une 'personne' qui entretient des relations autres que celles qu'elle a avec lui. A ce stade, il doit faire face aux problèmes de la 'séparabilité', 'l'absence', 'la peur de la perte', lesquels peuvent causer des sentiments de frustration intense s'accompagnant d'angoisses de persécution. En d'autres mots, il y apparaît la problématique spécifique de cette phase de son développement, et l'observation démontre que le bébé ne trouve le 'bon objet' qu'avec des difficultés évidentes, quand bien même il recevrait une attention maternelle adéquate. Les efforts du bébé pour développer une tolérance croissante à l'égard des déceptions inhérentes à cette tâche sont surprenantes. Freud domine 'la grande reussite culturelle' de l'enfant dès lors qu'il accepte les départs et absences de sa mère sans se plaindre. Finalement, l'accent est mis sur la très grande importance qu'a le renforcement du bon objet interne aussi bien pour la 'formation du moi' que pour l'apparition de la capacité pensante.

BETRACHTUNGEN BER BEOBACHTUNGEN DER FRHBEZIEHUNG ZWISCHEN EINER MUTTER UND IHREM KLEINKIND

Die Beobachtungsmethode, die diesem Artikel zugrunde liegt, ist diejenige, die Frau Esther Bick 1948 in der Tavistock Klinik in London einführte und die seit 1960 in das Ausbildungsprogramm des Instituts für Psychoanalyse aufgenommen worden ist.

Es ist ein eindrucksvolles Erlebnis, das Bedürfnis eines sehr jungen Kleinkindes für eine starke affektive Bindung mit seiner Mutter zu sehen, als dem ersten äusseren Objekt, und wie die Mutter bewusst und unbewusst mit gleicher Intensität darauf eingeht. Diese Bindung zwischen den Beiden zeigt sowohl Interaktionen wie auch die Entwicklung von Beziehungen, in denen tiefgründige Angst, aber auch unersetzbare Befriedigungen und Wachstum zum Vorschein treten. Zu Beginn der Beobachtungen ist eine mässige, subklinische, 'nachgeburtliche' Depression in der Mutter ganz offensichtlich, auf die das Kleinkind reagiert. Sein Verhalten zeigt plötzliche Wechsel zwischen einer weitgehenden Passivität, einer Art Lethargie, und dem Hervortreten unerwartet heftiger, vielleicht gieriger Impulse, wenn es Nahrung bekommt. Nach dem Abklingen der mütterlichen Depression entwickelt sich eine Beziehung zwischen Mutter und Kleinkind, in der man eine wachsende Fähigkeit zu gegenseitigem Geben und Empfangen erblicken kann. Eine Reihe von Beobachtungen zeigt, dass das Kleinkind das, was ihm die Mutter anbietet, als etwas sehr Gutes in sich aufnimmt oder 'introjiziert', ihr gleichzeitig Befriedigung

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und Bestärkung ihrer selbst vermittelnd. Dies wird als der Beginn der Bildung des 'guten inneren' Objektes angesehen, 'in statu nascendi' gesehen, und es bildet die Grundlage zur Schöpfung und Organisation der 'inneren' Welt oder der 'psychischen Realität' oder des 'psychischen Raumes'. Eine Beschreibung der Prozesse der 'Introjektion' wird gegeben, und wie das Kleinkind zum Ausdruck bringt, wenn es etwas 'Gutes' oder etwas 'Schlechtes' und 'Zersetzendes' in sich aufgenommen hat, was oft lediglich zur Ausleerung bestimmt ist. Schwankungen zwischen guten und schlechten Inkorporationen werden besonders beobachtbar, wenn das Kleinkind das Alter erreicht, in dem es seine Mutter as ein 'ganzes' Objekt wahrzunehmen beginnt, als eine 'Person', die neben der Beziehung zum Kleinkind auch noch andere Beziehungen unterhält. Num muss es sich mit dem Problem der 'Trennbarkeit', der 'Abszenz' und der 'Furcht vor dem Verlust' befassen, was dazu führen kann, intensive Gefühle der Frustration mit verfolgerischen Ängsten hervorzurufen. Mit anderen Worten erscheint nun die spezifische Problematik dieser Phase seiner Entwicklung, und die Beobachtung zeigt, dass das Kleinkind das 'gute Objekt' nur unter offensichtlichen Schwierigkeiten findet, auch wenn es adäquate mütterliche Hilfe erhält. Die Bemühungen und Kämpfe des Kleinkindes, eine wachsende Toleranz der dieser Aufgabe innewohnenden Enttäuschungen zu erlangen, sind hervorstechend. Freud nennt es 'die grosse kulturelle Errungenschaft des Kindes', wenn es das Weggehen und die Abwesenheit der Mutter ohne Protest akzeptieren kann. Schliesslich wird die erhebliche Wichtigkeit hervorgehoben, die der Stärkung des guten inneren Objektes zukommt, was die normale 'Ichbildung' und die beginnende Fähigkeit zu denken anbelangt.

ALGUNAS REFLEXIONES SURGIDAS DE OBSERVACIONES DE LA RELACION MATERNO-INFANTIL TEMPRANA

El Método de las observaciones, que son la base del presente trabajo, es el mismo que la Dra. E. Bick introdujo 1948 en la Clínica en Londres y que se incorporó desde 1960 al programa de enseñanza del Instituto de Psicoanálisis.

Se encuentra una impactante necesidad en el bebé desde muy temprana edad por un estrecho vínculo afectivo con su madre, como primer objeto externo, a la cual ésta corresponde conciente e inconcientemente con igual intensidad. Esta ligazón entre ambos muestra tanto 'interacciones' como el desarrollo de 'relaciones' en las cuales aparecen profundas ansiedades como las irreemplazables satisfacciones y crecimiento. En el comienzo de las obveraciones se hace evidente una depresión 'post-partum' moderada (sub-clínica) en la madre, sobre la cual el bebé reacciona. Se describe su conducta que revela una alternancia entre gran pasividad, una especie de letargo, y el súbito despertar de impulsos inesperadamente vigorosos, tal vez voraces, al recibir su alimentación. Despues del término de la depresión materna se establece una relación entre madre y bebé en la que se puede reconocer una creciente capacidad de un mútuo dar y recibir. Una serie de observaciones indican que el bebé toma o 'introyecta' lo que su madre le entrega como algo muy bueno, dando al mismo tiempo satisfacción y seguridad a ella. Es el comienzo de la formación del 'objeto interno', vista 'in statu nascendi', que significa la base de la creación y organización del mundo 'interno' o de la 'realidad o espacio psíquico'. Estos procesos de 'introyección' son descritos y tambien como el bebé expresa, si ha tomado dentro de si algo 'bueno' o algo 'malo y desintegrante'. Estas fluctuaciones entre buenas o malas incorporaciones se destacan especialmente cuanda llega a la edad en que comienza reconocer a su madre como 'objeto entero' o 'persona' dedicada tambien a otras relaciones. Son los problemas de 'separabilidad', 'ausencia', 'temor a la pérdida' aptos de provocar intensos sentimientos de frustración con angustias persecutorias los que el bebé debe enfrentar. En otras palabras: aparece la problemática específica de esta fase de su desarrollo y la observación muestra que el bebé logra encontrar el 'buen objeto' con evidentes dificultades, a pesar de una adecuada ayuda materna. Su lucha para desarrollar una creciente tolerancia para las frustraciones inherentes a esta tarea es manifiesta. Freud lo llama 'el gran logro cultural' del niño. Finalmente se pone énfasis sobre la implicancia, que tiene el fortalecimiento de los 'buenos objetos internos' para la formación del 'Yo' y la incipiente capacidad del 'pensar'.

REVISTA DE PSICOANALISIS (ARGENTINA)

1. Jorge E. de Gregorio (1979) Volume 36:69

RECONSTRUCTION OF THE INFANTILE WISH-STRUCTURE AS DERIVED FROM THE ADULT WISH-STRUCTURE

A clinical description is made of the concept of reconstruction of the infantile wish structure, as derived from the adult wish structure.

This clinical illustration corresponds to a period in the analysis of a female patient during which there emerges, together with a symptom of conversion hysteria a fantasy leading to a masturbatory gratification.

The author explores the series of associations, memories, dreams and fantasies which made is possible to uncover the final network of this version of infantile primary narcissism as the support of this pleasure.

On the basis of this illustration, future papers will deal with the critical study of the current concept of transference, memory, historical truth, repetition, resistance and word.

RECONSTRUCTION DE LA STRUCTURE DE DESIR INFANTILE A PARTIR DE LA STRUCTURE DE DESIR ADULTE

Description clinique du concept de réconstruction de la structure de désir infantile en tant que dérivé de la structure de désir adulte.

Cette illustration clinique s'applique à une période de l'analyse d'une femme pendant laquelle émerge un fantasme aboutissant à un assouvissement masturbatoire en en même temps qu'un symptôme de conversion hystérique.

L'auteur explore la succession d'associations, souvenirs, rêves et fantasmes qui lui permirent de découvrir la façon dont fonctionne cette forme de narcissisme infantile primaire en tant que substance de ce plaisir.

D'autres études basées sur cet exemple traiteront de l'étude critique de concept actuel de transfert, mémoire, verité historique, répétition, résistance et parole.

REKONSTRUKTION DER INFANTILEN WUNSCHSTRUKTUR AUF GRUND DER ERWACHSENEN WUNSCHSTRUKTUR

Der Begriff der Rekonstruktion der infantilen Wunschstruktur, so wie sie von der erwachsenen Wunschstruktur abgeleitet ist, wird anhand einer klinischen Beschreibung dargestellt.

Diese klinische Illustration entspricht einer Periode in der

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Analyse einer Patientin, während der im Zusammenhang mit einem Symptom von Konversionshysterie eine Phantasie zum Vorschein trat, die zu onanistischer Befriedigung führte.

Der Verfasser untersucht die Reihen von Assoziationen, Erinnerungen, Träumen und Phantasien, die es ermöglichten, das tiefste Netzwerk dieser Version an infantilem primärem Narzissmus ans Tageslicht zu förden, der diese Befriedigung unterstützte.

Auf der Basis dieser Illustration sind weitere Artikel vorgesehen, die sich mit einer kritischen Studie der derzeitigen Begriffe der bertragung, des Gedächtnisses, der historischen Wahrheit, der Wiederholung, des Widerstandes und des Wortes befassen werden.

RECONSTRUCCION DE LA ESTRUCTURA-DEL-DESEO INFANTIL DESDE LA ESTRUCTURA-DEL-DESEO ADULTO

Se realiza una exposición clínica del concepto de re-construcción de la estructura del deseo infantil, a partir de la estructura del deseo adulto.

Esta ejemplificación clínica transcurre durante un período del análisis de una paciente en donde emerge—junto a un sintoma de histeria de conversión—una fantasía que determinó una satisfacción onanista.

Se investiga la trama de asociaciones, recuerdos, sueños y fantasías que conducen al desvelamiento de la red en la que concluyó la versión del narcisismo primario infantil como sustento del goce.

En trabajos subsiguientes se realizará, a través de esta ejemplificación, el estudio crítico del concepto corriente de transferencia, recuerdo, verdad histórica, repetición-resistencia y palabra.

2. Luis A. Chiozza (1979) Volume 36:201

ON THE USE AND THE VALUE OF REALITY, TRANSFERENCE AND HISTORY IN THE PSYCHOANALYTIC TREATMENT

The differences between material reality and psychic 'reality' are considered, thus penetrating into the questions which connect 'matter' with 'history', and which give rise to different conceptual organizations of knowledge in consciousness. On the basis of the notions of 'space' and 'time', and of some considerations referred to the constitution of these concepts, it is held that more value should be assigned to a wider and fuller concept of hisory, since the latter, as a science, has been limited by a conception of time springing from physics. Together with metapsychology (considered as a metatheory built on a conceptual model extracted from physics), a psychoanalytic 'metahistory' should thus be attempted, based on a number of Freudian observations and prepositions. From this point of view the transference is studied: its relationships with material reality, with history, and with the intermediate zone between reality and fantasy which has certain features in common with the theatre or with playing. The fundamental difficulties in the psychoanalytic setting or process appear when this intermediate zone of the 'as if' is disturbed; the transference belongs to this zone, and the metaphor and the symbol are born in it as products of a 'tertiary process'.

Then certain consequences are considered which, in reference to the interpretation, spring from this proposition, also taking into account the relationships existing between language as a representative statement of an absence, which as such admits the possibility of being true or false, and language as expression, as an indication of a presence. In this latter case, as happens, for instance, with the tone, the gesture or the attitude, a lie is not actually a lie but at most the artistic result of a changed tone.

In the last part of the paper, which deals with the way and the opportunity of speaking or silencing the transference, several connected matters are approached, such as the relationship between difference and importance, language and reality, public language and private language, sincerity and hypocrisy, resistance and transference, termination of the analysis and negative therapeutic reaction, speech and action in the breaking up of the setting, real and ideal influence in the person of the analyst, etc. A distinction is made, in the psychoanalytic session, between the different function acquired by the silence of he who 'knows' and the silence of he who 'ignores that he knows', and it is held that, as silence gives us its deep benefit in the interval implied in two words, language springs in the protective shadow of a silence which serves as its frame and emphasizes it to the ear, and at the same time pushes it to the centre of the scene. Therefore, though it is true that silence prepares speech, it is also true that the highest function of speech is to restore silence.

DE L'UTILISATION ET DE LA VALEUR DE LA REALITE, DU TRANSFERT ET DE L'HISTOIRE DANS LE TRAITEMENT PSYCHANALYTIQUE

On étudie la différence entre la réalité matérielle et la 'réalité' psychique, par la même entrant au vif des questions qui relient 'matière' à 'histoire' et qui mènent à différentes organisations conceptuelles de connaissance du conscient. En se basant sur les notions 'd'espace' et de 'temps' et sur certaines considérations ayant trait à la constitution de ces concepts, il est dit qu'on devrait revaloriser un concept d'histoire élargi, car en temps que science il a été limité par une conception de temps émanant de la physique.

De même que la métapsychologie (qui est considérée comme une méthéorie basée sur un modèle conceptuel tiré de la physique), on devrait donc essayer une 'métahistoire' psychanalytique englobant un certain nombre d'observations et d'énonces freudiens.

Le transfert s'étudie du point de vue suivant: ses relations avec la réalite matérielle, avec l'histoire, et avec la zone intermédiaire entre réalité et fantasme—qui a des points communs avec le théâtre ou le jeu. Les difficultés fondamentales de la situation ou processus psychoanalytique apparaissent quand cette zone intermédiaire du 'comme si' est perturbée. Le transfert appartient a cette zone et la métamorphose et le symbole y naissent qui sont le produit d'un 'procédé tertiaire'. On considère alors certaines consequences qui, se référant a l'interprétation, émanent de cette proposition, et l'on tient compte également des relations existant entre le langage représentation verbale d'une absence, pouvant donc être vrai ou faux, et le langage mode d'expression, indiquant une presence. Comme c'est le cas par exemple avec le ton de la voix, les mouvements ou l'attitude, ici un mensonge n'est pas un mensonge mais tout au plus le résultat artistique d'une différence de ton.

Dans la dernière partie de cet essai, qui traite de la façon et des occasions de laisser parler et de taire le transfert, on aborde plusieurs points relatés, tels que la relation entre différence et importance, sincérité et hypocrisie, résistance et transfert, arrêt de l'analyse et reaction thérapeutique négative, parole et action dans l'interruption d'une situation, influence réelle et idéale de l'analyste, etc.

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On établit une distinction, dans la séance psychanalytique, entre la différence de fonction acquise par le silence de celui qui 'sait' et le silence de celui qui 'ignore' ou 'ignore ce qu'il sait'—et on soutient que, de même que nous bénéficions grandement du silence entre deux mots, la parole surgit de l'ombre protectrice du silence qui lui sert de cadre et la souligne a l'ouie, la plaçant ainsi au centre de la scène. Donc. bien qu'il soit vrai que le silence anticipe la parole, il est également vrai que le rôle le plus eminent de la parole est de restaurer le silence.

BER DEN GEBRAUCH UND DEN WERT DER REALITÄT, DER BERTRAGUNG UND DER GESCHICHTE IN DER PSYCHOANALYTISCHEN BEHANDLUNG

Die Unterschiede zwischen materieller Realität und psychischer 'Realität' werden in Betracht gezogen, was ein Eindringen auf Fragen mit sich bringt, die 'Materie' mit 'Geschichte' in Verbindung bringen und die zu verschiedence begrifflichen Organisationen von Wissen im Bewusstsein Anlass geben. Gestützt auf die Begriffe von 'Raum' und 'Zeit' und einigen Erörterungen über die Natur dieser Begriffe, wird die Ansicht vertreten, dass einem erweiterten und volleren Begriff der Geschichte mehr Gewicht zugeräumt werden sollte, da letztere als Wissenschaft durch eine Auffassung der Zeit begrenzt worden ist, die der Physik entstammt. Zusammen mit der Metapsychologie (aufgefasst als eine Metatheorie und aufbauend auf einem begrifflichen Modell, das der Physik entliehen ist) sollte deshalb der Versuch einer psychoanalytischen 'Metageschichte' unternommen werden, gestützt auf eine Reihe Freudscher Beobachtungen und Hypothesen. Die bertragung wird von diesem Gesichtspunkt aus studiert: ihre Beziehungen mit materieller Realität, mit der Geschichte und mit der Zwischenzone zwischen Realität und Phantasie, die gewisse Elemente mit dem Theater oder dem Spiel gemeinsam hat. Die grundlegenden Schwierigkeiten im psychoanalytischen Rahmen oder Prozess treten dann zum Vorschein, wenn diese Zwischenzone des 'als ob' gestört wird; die bertragung gehört dieser Zone an, und die Metapher und das Symbol werden in ihr als Produkte eines 'tertiären Prozesses' geboren.

Sodann werden gewisse Folgen in Betracht gezogen, die mit Bezug auf diese Ansicht aus dieser Proposition hervorgehen, wobei die Beziehungen ebenfalls in Betracht gezogen werden, die zwischen Sprache als einer repräsentativen Aussage einer Abszenz, die als solches die Möglichkeit des Wahren und des Unwahren zulässt, bestehen und Sprache als einer Ausdrucksform, als Indikation einer Präsenz. In letzterem Fall, dem wir zum Beispiel beim Ton, bei der Geste oder der Haltung begegnen, ist eine Lüge in Wirklichkeit keine Lüge, sondern höchstens das künstlerische Resultat eines veränderten Tones.

Im letzten Abschnitt des Artikels, der sich mit der Art und der Möglichkeit befasst, die bertragung zu enthüllen oder zum Schweigen zu bringen, wird auf verschiedene zusammenhängende Themen eingegangen, wie zum Beispiel das Verhältnis zwischen Unterschied und Wichtigkeit, Sprache und Realität, öffentliche Sprache und private Sprache, Aufrichtigkeit und Scheinheiligkeit, Widerstand und bertragung, Abschluss der Analyse und negative therapeutische Reaktion, Sprache und Handlungen bei der Auflösung des Rahmens, reale und ideale Einflüsse von Seiten der Person des Analytikers usw. Innerhalb der psychoanalytischen Sitzung wird eine Unterscheidung getroffen zwischen der verschiedenartigen Funktion, die das Schweigen desjenigen annimmt, der 'weiss' und dem Schweigen desjenigen, der 'ignoriert, dass er weiss'. Da das Schweigen uns im Intervall, das in zwei Wörtern beinhaltet ist, seinen grossen Nutzen gibt, wird die Ansicht vertreten, dass die Sprache in den schützenden Schatten des Schweigens einspringt, das ihr als Rahmen dient und sie für das Ohr hervorhebt und sie gleichzeitig ins Zentrum der Szene rückt. Obgleich es richtig ist, dass das Schweigen das Sprechen vorbereitet, so ist es dennoch ebenfalls wahr, dass es die höchste Funktion des Sprechens ist, das Schweigen wiederherzustellen.

ACERCA DEL USO Y EL VALOR DE LA REALIDAD, LA TRANSFERENCIA Y LA HISTORIA EN EL TRATAMIENTO PSICOANALITICO

Se comienza por abordar las diferencias entre la realidad material y la 'realidad' psíquica, penetrando de este modo en las cuestiones que vinculan 'materia' e 'historia' y que dan lugar a distintas organizaciones conceptuales del conocimiento en la conciencia. A partir de las nociones 'espacio', y de algunas consideraciones que se realizan con respecto a la constitución de las mismas, se sostiene que debe revalorizarse un concepto más amplio y más pleno de la historia, ya que esta última, como ciencia, ha quedado sometida a una concepción de tiempo emanada de la fisica. Junto a la metapsicología (considerada como metateoría que se construye sobre un modelo conceptual extrído de la fisica) se debería intentar por lo tanto una 'metahistoria' psicoanalítica reuniendo un conjunto de observaciones y planteos freudianos.

Se estudia luego, desde este punto de vista, la transferencia, sus relaciones con la realidad material, con la historia y con ese campo intermedio entre la realidad y la fantasía, que tiene ciertas características comunes con el teatro o el juego. Las dificultades más fundamentales en el encuadre o en el proceso psicoanalítico aparecen cuando se perturba ese campo intermedio del 'como sí', campo al cual pertenece la transferencia, y en el cual nacen además la metáfora y el símbolo como productos de un 'proceso terciario'.

Se encaran a continuación determinadas consecuencias que, con respecto a la interpretación, emanan de este planteo, teniendo en cuenta además las relaciones que existen entre la palabra como enunciado representativo de una ausencia, que admite como tal la posibilidad de la verdad o la mentira, y la palabra como expresión, como indice de una presencia. En este último caso, como ocurre por éjemplo con el tono, el gesto o la actitud, la mentira no es propiamente mentira sino a lo sumo el resultado, artístico, de una impostación.

En el último apartado, que trata sobre la forma y la oportunidad del hablar y del callar la transferencia, se abordan diferentes cuestiones conexas, tales como la relación entre diferencia e importancia, palabra y realidad, palabra pública y palabra privada, sinceridad e hipocresía, resistencia y transferencia, terminación del análisis y reacción terapéutica negativa, palabra y acto en la rotura del encuadre, influencia real e ideal de la persona del analista, etc. Luego de distinguir, en la sesión psicoanalítica, la diferente función que adquiere el silencio del que 'sabe' del silencio del que 'ignora' o 'ignora lo que sabe', se sostiene que, así como el silencio nos entrega su dádiva profunda en el intervalo que dos palabras significan, la palabra surge a la sombra bienhechora de un silencio que, al mismo tiempo que la enmarca y la subraya ante el oído, la catapulta hacia el centro de la escena. De modo que, si bien es cierto que el

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silencio prepara a la palabra, también es cierto que la magna función de la palabra es reestablecer el silencio.

3. Angel Garma (1979) 36:641

THEORIES OF PSYCHOANALYTIC TECHNIQUE AS AN AID TO RESISTANCES

Bad internal objects come from masochistic submission to detrimental circumstances which are both actual, infantile and hereditary. The curative process of analysis rests fundamentally on the unmasking of these bad internal objects transferred into the analyst. The transference gives rise to something I have called 'the bad internal psychoanalyst', different aspects of which appear during the treatment.

The positive progress of the curative process is not obtained through reactions of guilt and reparation nor does the analysand improve by recovering his good objects through a process of mourning, but because he stops attacking his good objects through having become conscious of the bad internal objects transferred into his analyst, and the good objects are then able to assert themselves in both his internal and external world.

A triad of resistances appear in the final stages of treatment; they are the analysand's phobic reactions to improvement, and his attempts to debase his analyst which is deceptively masked as intensified mourning for the coming separation from his analyst. This, expressed in terms of the transference, implies the existence of phobic reactions against the firm persistence of the good internal analyst. The analysand's bad internal objects transferred into the analyst forbid this because it would enable the analysand to free himself from his bad internal objects and to preserve his good internal and external objects in order to become mature and independent of the analyst who is trying to bring his analysis to a successful end, takes on the aspects of trying to lose the analyst, a process which requires the patient to mourn. Under these circumstances, the treatment ceases to make progress even though it reaches a termination apparently approved by both patient and analyst.

Analysis can only be successfully terminated when the abovementioned triad of resistances is thoroughly worked through.

THEORIE DE TECHNIQUE PSYCHANALYTIQUE POUVANT SERVIR DANS LES CAS DE RESISTANCE

Les objects internes néfastes d'un névrotique viennent d'une soumission masochiste à des circonstances détrimentaires qui sont à la fois actuelles, infantiles et héréditaires. Le processus de guérison par analyse est fondamentalement que la découverte de ces objets internes néfastes soient transférés à l'analyste. le transfert donne lieu à ce que j'ai appellé 'le mauvais psychanalyste intrinsèque', dont les aspects variés apparaissent en cours de traitement.

L'évolution positive du processus de guérison ne s'obtient pas au truchement de réactions de culpabilité et d'amendement. L'analyse ne progresse pas non plus parce qu'il récupère ses objects perdus au moyen d'un processus de deuil, mais parce qu'ayant pris conscience de ses objets internes néfastes transférés à l'analyste, les bons objets sont alors capables de s'imposer dans ses mondes internes et externes.

Un ensemble de résistances apparaissent aux derniers stades du traitement; ce sont les réactions phobiques de l'analyse devant l'amélioration, accompagnées d'une intensification du processus de deuil à l'idée de bientôt perdre son analyste et des efforts qu'il fait pour diminuer l'analyste. Ceci, exprimé en termes de transfert, sous-entend l'existence de réactions phobiques vis-à-vis de la fermeté consistante du bon analyste. Ceci est opposé par les objets internes néfastes transférés à l'analyste parce que cela empêcherait l'analyse de se libérer d'eux. Les objets internes néfastes du patient se déguisent en bons objets le but d'enrayer sa guérison. De cette manière, le désir qu'a le patient de se libérer lui-même de ses objets internes néfastes et de préserver ses bons objets intérieurs et extérieurs afin de mûrir et de se détacher de l'analyste qui essaie de mener l'analyste à bonne fin, ressemble à un effort pour perdre l'analyste—processus qui veut que le patient soit en deuil. Dans ce cas, le traitement cesse de progresser, même s'il aboutit avec l'accord apparent du patient et de l'analyste.

L'analyse ne peut aboutir de façon efficace tant que l'ensemble des résistances en question n'a pas été exploré en profondeur.

THEORIEN DER PSYCHOANALYTISCHEN TECHNIK ALS EIN HILFSMITTEL FR WIDERSTÄNDE

Schlechte interne Objekte stammen aus einer masochistischen Unterwerfung unter schädliche Umstände, die sowohl wirklich, infantil als auch vererbt sind. Der heilende Prozess der Analyse fusst grundsätzlich auf der Entlarvung dieser schlechten inneren Objekte, übertragen auf den Analytiker. Die bertragung führt zu etwas, das ich 'den schlechten inneren Psychoanalytiker' genannt habe, von dem verschiedene Aspekte im Verlauf einer Behandlung zum Vorschein treten.

Der positive Fortschritt des heilenden Prozesses wird weder durch Reaktionen von Schuld und Wiedergutmachung erreicht noch bessert sich der Analysand, indem er seine guten Objekte mittels eines Trauerprozesses wiederge-winnt, sondern weil er es aufgibt, seine guten Objekte anzugreifen, indem er sich der auf den Analytiker übertragenen schlechten inneren Objekte bewusst geworden ist. Damit können sich die guten Objekte sowohl in seiner inneren als auch seiner äusseren Welt behaupten.

Eine Dreiheit an Widerständen erscheint in den Endstadien einer Behandlung; diese beziehen sich auf die phobischen Reaktionen des Analysanden in Bezug auf Besserung und seinen Versuch, seinen Analytiker herabzumindern, was in irreführender Weise als verstärkte Trauer über die bevorstehende Trennung von seinem Analytiker maskiert ist. Ausgedrückt im Zusammenhang mit der bertragung bedeutet dies das Vorhandensein phobischer Reaktionen gegen das beharrliche Fortbestehen des guten inneren Analytikers. Die auf den Analytiker übertragenen schlechten inneren Analytikers. Die auf den Analytiker übertragenen schlechten inneren Objekte des Analysanden lassen dies nicht zu, da dies es dem Analysanden ermöglichen würde, sich von seinen schlechten inneren Objekten zu befreien und seine guten inneren und äusseren Objekte zu bewahren, um reif und vom Analytiker unabhängig zu werden, der versucht, seine Analyse zu einem erfolgreichen Ende zu bringen. Sie drücken sich in den Versuchen aus, den Analytiker zu verlieren, einem Prozess, der vom Patienten erfordert, zu trauern. Unter diesen Umständen hört die Behandlung auf, Fortschritte zu machen, selbst wenn sie einen Abschluss findet, dem sowohl Patient als auch Analytiker zustimmen.

Eine Analyse kann nur dann erfolgreich beendet werden, wenn die oben erwähnte Dreiheit an Widerständen gründlich durchgearbeitet wird.

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TEORIAS DE LA TECNICA AL SERVICIO DE LAS RESISTENCIAS

Los objectos internos malos de un neurótico provienen de sus sometimientos masoquistas a sus circunstancias perjudi ciales, actuales, infantiles y hereditarias. El proceso curative psicoanalítico consiste fundamentalmente en el descubrimiento de dichos objetos internos malos transferidos al analista. Tal transferencia crea lo que he denominado 'el psicoanalista interno malo', cuyos diferentes aspectos persecutorios se hacen conscientes durante el trata-miento.

No es a través de las reacciones de culpa y reparación como evoluciona positivamente el proceso curativo. Tampoco el analizando mejora porque recupere sus objetos perdidos mediante un proceso de duelo, sino porque a consecuencia de la conscientización de sus objetos internos malos transferidos al analista se independiza de ellos y en consecuencia deja de atacar a sus objetos buenos, con lo cual éstos y los vínculos buenos correspondientes consiguen desarrollarse en su mundo interno y externo.

En las etapas finales de un tratamiento se presenta una tríada resistencial consistente en reacciones fóbicas del analizando a un incremento de su mejoría, que van acompañadas de una intensificación de la reacción de duelo por la próxima pérdida real del analista y de tentativas de rebajamiento del analista.

Esto expresado en términos transferenciales significa la existencia de reacciones fóbicas al desenvolvimiento firme del psicoanalista interno bueno. Lo último es algo que está prohibido al analizando por sus objetos internos malos transferidos al analista, los cuales consideran que dicha mejoría sería excesiva, entre otros motivos porque supone que el analizando se emancipa de ellos.

Con la finalidad de oponerse al deseo del analizando de incrementar su mejoría, sus objetos internos malos adquieren aspectos engañosos de objetos buenos. De este modo el afán del analizando de liberarse de sus objetos internos malos para desarrollar sus objetos buenos internos y externos y para alcanzar así una independencia madura de su analista que lleva a la terminación eficaz del tratamiento, toma el aspecto de ir en busca de la pérdida del analista, por lo cual hay que realizar un duelo. En estas últimas circunstancias el tratamiento interrumpe su progreso, aunque se alcance una terminación realizada con el beneplácito manifiesto del analizando y de su analista.

Una terminación del tratamiento eficaz se consigue a través del trabajo elaborativo de la mencionada tríada resistencial.

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Article Citation

(1982). Abstracts of Outstanding Papers Published in Psychoanalytical Journals 1979–1980. Int. Rev. Psycho-Anal., 9:231-240

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