Customer Service | Help | FAQ | PEP-Easy | Report a Data Error | About
:
Login
PEP-Easy Tip: To save PEP-Easy to the home screen

PEP-Web Tip of the Day

To start PEP-Easy without first opening your browser–just as you would start a mobile app, you can save a shortcut to your home screen.

First, in Chrome or Safari, depending on your platform, open PEP-Easy from pepeasy.pep-web.org. You want to be on the default start screen, so you have a clean workspace.

Then, depending on your mobile device…follow the instructions below:

On IOS:

  1. Tap on the share icon Action navigation bar and tab bar icon
  2. In the bottom list, tap on ‘Add to home screen’
  3. In the “Add to Home” confirmation “bubble”, tap “Add”

On Android:

  1. Tap on the Chrome menu (Vertical Ellipses)
  2. Select “Add to Home Screen” from the menu

 

For the complete list of tips, see PEP-Web Tips on the PEP-Web support page.

Burke, M. (1951). La regla fundamental del psicoanálisis. Rev. psicoanál., 8(2):276.

(1951). Revista de Psicoanálisis, 8(2):276

La regla fundamental del psicoanálisis

Mark Burke

Según la tesis sustentada en este trabajo, la aplicación de la regla fundamental, más que facilitar el proceso analítico, lo dificulta e incluso puede hacer que éste fracase en determinados casos. La regla está en oposición con la ley natural que mantiene a los procesos mentales rígidamente sujetos a un continuo proceso de represión y que impide la catexis de una idea inconsciente sin una ayuda exterior. Si esta última tiene el carácter de una exigencia, determina una serie de resultados indeseables, que dependerán del significado que para el inconsciente del sujeto tenga esa exigencia, entre otros, confundir al analista con imágenes parentales arcaicas, y la consiguiente interferencia con la capacidad del paciente para reconocer su proyección, justificándosela.

El trabajo se refiere también a la exigencia de que el sujeto se acueste, como una parte de la regla, y sostiene que esto, lo mismo que exigir que el paciente diga todo aquello que pase por su mente, no es consecuencia de necesidades reales, sino una función de la contratransferencia de la que sería mejor liberarse.

Arguye que imponer cualquier obligación al paciente coloca al analista en el papel del superyo del primero incrementando así su necesidad de defenderse. Esto trae como consecuencia un acting-out que perjudica el éxito del análisis y que solamente puede ser evitado por medio de la interpretación y no del mandato.

[This is a summary or excerpt from the full text of the book or article. The full text of the document is available to subscribers.]

Copyright © 2019, Psychoanalytic Electronic Publishing, ISSN 2472-6982 Customer Service | Help | FAQ | Download PEP Bibliography | Report a Data Error | About

WARNING! This text is printed for personal use. It is copyright to the journal in which it originally appeared. It is illegal to redistribute it in any form.