Customer Service | Help | FAQ | PEP-Easy | Report a Data Error | About
:
Login
PEP-Easy Tip: To save PEP-Easy to the home screen

PEP-Web Tip of the Day

To start PEP-Easy without first opening your browser–just as you would start a mobile app, you can save a shortcut to your home screen.

First, in Chrome or Safari, depending on your platform, open PEP-Easy from pepeasy.pep-web.org. You want to be on the default start screen, so you have a clean workspace.

Then, depending on your mobile device…follow the instructions below:

On IOS:

  1. Tap on the share icon Action navigation bar and tab bar icon
  2. In the bottom list, tap on ‘Add to home screen’
  3. In the “Add to Home” confirmation “bubble”, tap “Add”

On Android:

  1. Tap on the Chrome menu (Vertical Ellipses)
  2. Select “Add to Home Screen” from the menu

 

For the complete list of tips, see PEP-Web Tips on the PEP-Web support page.

Liberman, D. (1954). Pichon Rivière, Enrique: Estudio psicoanalítico de la jaqueca. Patología psicosomática. Ed. Asociación Psicoanalítica Argentina. Bs. As., 1948, pág. 223-31.. Rev. psicoanál., 11(1-2):253.

(1954). Revista de Psicoanálisis, 11(1-2):253

Pichon Rivière, Enrique: Estudio psicoanalítico de la jaqueca. Patología psicosomática. Ed. Asociación Psicoanalítica Argentina. Bs. As., 1948, pág. 223-31.

Review by:
David Liberman

El conflicto básico de la jaqueca y de la epilepsia es el mismo; lo prueban la alternancia de síntomas de una y otra afección, y las formas de transición entre una y otra enfermedad.

Los pacientes presentan una ambivalencia imposible de resolver porque va dirigida hacia personas queridas, a veces sobreestimadas. Este conflicto se resuelve por una introyección del objeto y se realiza el ataque contra el propio sujeto.

Se expone un fragmento del análisis de un paciente, cuyo tratamiento se realizó en 600 sesiones y que finalizó con la curación de la jaqueca.

Este enfermo concurrió al análisis a raíz de su impotencia y frente a la inminencia de un noviazgo. Periódicamente tenía depresiones. Gran sometimiento frente a las personas con las que trabajaba. A través de un sueño, el autor muestra cómo el paciente si bien por una parte tendía a eludir las dificultades con la realidad, por otra, no quería entregarse a la pasividad, que representa la muerte. En el mismo sueño se observa que la madre y la tía, al fomentarle su noviazgo le refuerzan el temor a la mujer; en el contenido manifiesto del mismo, ellas le aplican un golpe en la región superciliar, a un niño, que representa al paciente. En las asociaciones del sueño se observa que la jaqueca representa una tentativa de curarse la agresión recibiendo un nuevo castigo, que representa la castración por la madre y la tía. Además el ataque significaba un crimen introyectado.

David

[This is a summary or excerpt from the full text of the book or article. The full text of the document is available to subscribers.]

Copyright © 2020, Psychoanalytic Electronic Publishing, ISSN 2472-6982 Customer Service | Help | FAQ | Download PEP Bibliography | Report a Data Error | About

WARNING! This text is printed for personal use. It is copyright to the journal in which it originally appeared. It is illegal to redistribute it in any form.